Facebook
_Featured-Img-Cikk-680x380

Egy kihívásokkal teli környezet

A BIM segítségével felülkerekedni az árvízveszélyes terepen…

Norvégia híres természeti szépségeiről: a fjordokról, tavakról, hegyekről és vízesésekről. Ám ugyanaz a táj, amelynek a hírnevét köszönheti az ország, igazi kihívásokat is jelent, amikor az infrastruktúráról van szó. A Rambøll Sweco ANS is szembesült ezzel, amikor a norvég vasúti infrastruktúráért felelős vezetéstől megbízást kaptak, hogy vegyenek részt a Sørli és Brummunddal közötti 75 km-es vasútvonal építési projektjében. Az épületinformáció-modellezés (BIM) révén a JBV által vezetett projektcsapatnak sikerült legyőznie a terep kihívásait, és megszereznie a több mint 100 érintett jóváhagyását.

Az új InterCity-vonal dovrebaneni szakaszánál a kihívások listája hosszúra nyúlt. Néhány szakaszon a Rambøll Sweco ANS-nek teljesen új pályát kellett terveznie, más részeken pedig az új pálya találkozott a régivel. A vasútvonalnak a közutakkal is együtt kellett élnie: néhol a főutak mentek át a sínek fölött, máshol fordítva.

A legnagyobb kihívást azonban maga a táj jelentette. A vasúti nyomterv jelentős természeti és kulturális értéket képviselő tájakon is áthaladt, többek között egy fontos természetvédelmi területen, amely a vizes élőhelyekre vonatkozó nemzetközi ramsari egyezmény védelme alá tartozik. A BIM lehetővé tette, hogy korán beazonosítsák ezeket a területeket, és ennek megfelelően tervezzenek.

1

Emellett külön nehézséget jelentett, hogy a Sørli-Brummunddal vonal némely szakasza a Mjøsa-tó közelében fut, ezért ártérelemzésre is szükség volt. A BIM lehetővé tette az elmúlt 200 év áradási eseményeinek szimulációját, így felmérhették a nyomtervre és az állomásokra gyakorlott hatásokat. Ez a szimuláció segített úgy meghatározni Hamar város állomásának szintmagasságát, hogy ezzel korlátozzák a vasút lezárásának időtartamát, vagy akár teljesen el is kerülhessék a vasút lezárását áradások idején.

2

Az InterCity projekt tervezésekor a helyi lakosok igényeit is figyelembe kellett venni – ez fontos szerepet játszik a JBV munkájában. A Rambøll Sweco ANS-nek már a kezdetektől ügyelnie kellett a történelmi jelentőségű elemek megőrzésére, és a helyi szervezetek segítségével a minimálisra csökkentette a környezeti hatásokat. A külső kommunikáció kulcsfontosságú volt, hiszen a projekt iránt élénken érdeklődött mind a média, mind a helyi közösség, ráadásul a nyilvánosság és a hivatalok beleegyezésére is szükség volt.

3

Mindez olyan rendszert igényelt, amely hatalmas mennyiségű különböző adat összegzésére képes, és olyan formában tudja ezeket bemutatni, amit könnyű áttekinteni és megérteni. A változásoknak az összes érintett fél számára érthetőnek kellett lennie, a helyi lakosságtól egészen a leggyakorlottabb mérnök szakemberekig.

A szoros határidő miatt pedig az összes érintett beleegyezését rekordidő alatt kellett elnyerni. Összesen 120 tervező és jóváhagyó szerepelt a BIM folyamatban, akik a projekt teljes folyamata során terveztek, javaslatokat tettek, szimulációkat készítettek, megosztották az adatokat, és megjegyzésekkel látták el a terveket.

Összességében az új InterCity-vonal rövidebb utazási időt, kétszeres kapacitást és nagyobb teherforgalmat jelent, így utasok ezrei számára jelent előnyös változást, miközben a gazdaságot is fellendíti. A Sørli-Brummunddal projekt több mint 300 résztvevője számára a BIM jelentős előnyökkel járt. „A BIM mint tervezési eszköz szinte minden területen jobb folyamatot eredményezett” – mondja Kristin Lysebo, az InterCity projekt BIM-vezetője. – A BIM használatával sikerült csökkentenünk a projekt káros környezeti hatásait, optimalizálni a több szakágra kiterjedő tervet, és demokratikussá, átláthatóbbá tenni a folyamatot.”

550x250-bim

Forrás: Autodesk

Képek a Rambøll Sweco ANS cég tulajdona.

Amennyiben szeretné bővíteni szakmai ismereteit, kihasználni az autodeskforum.hu nyújtotta előnyöket, szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokhoz, vagy csupán hatékonyabban szeretne dolgozni, elég egyetlen lépés.

Regisztráljon, és legyen tagja az Autodesk Fórum közösségnek!