Facebook
_Featured-Img-Cikk-680x380

Additív gyártás tengerészeti alkalmazása

Hajócsavar készítése hibrid gyártási folyamattal kombinálva

A Rotterdam kikötőjében működő RAMLAB és az Autodesk úttörő munkát végeznek a igény szerinti additív gyártás terén a hajógyártásban

A rotterdami kikötő helyszíni additív gyártólaborja (RAMLAB) és az Autodesk bemutatta az első olyan kísérleti alkatrészt, amellyel úttörő munkát végeztek az additív gyártás tengerészeti alkalmazásában. A hajócsavar készítéséhez a hibrid gyártási folyamatot kombinálták a huzalelektródás ívhegesztéses additív gyártással, amelynek során ipari robotkart, illetve szubtraktív megmunkálási és csiszolási technikákat alkalmaztak.

Európa legnagyobb kikötőjeként a Hollandiában található rotterdami kikötő a világ legfontosabb áruszállítási csomópontjainak egyike. A régióban ez a kikötő biztosítja a legjobb kapcsolatot a nemzetközi kikötőkhöz, és több mint 460 millió tonnányi rakományt mozgat évente, így elengedhetetlen, hogy mind a létesítmény, mind a hajók zökkenőmentesen üzemeljenek.

Jelenleg, ha egy hajó úgy érkezik a kikötőbe, hogy alkatrészcserére – például egy hajócsavarra – van szüksége, a rendelés és szállítás heteket vagy hónapokat is igénybe vehet, a várakozás pedig dollármilliókba kerül a vállalatoknak. Az is igen költséges lehet, ha a vállalatok nagy alkatrészkészleteket tárolnak a raktárakban világszerte.

A projekt keretében az új, hibrid gyártási technikával létrehozott hajócsavar.

A projekt keretében az új, hibrid gyártási technikával létrehozott hajócsavar.

A kikötő ezt a kihívást úgy próbálja megoldani, hogy nyitott egy helyszíni létesítményt, az innovatív RAMLAB-ot, amelyben egy pár hattengelyes robotkarral végezhető el a nagy fémalkatrészek additív gyártása. A RAMLAB csapata hardver- és szoftverpartnerek, akadémiai és tanúsító intézmények, valamint a legfontosabb végfelhasználók hálózatával működik együtt, hogy segítsen a kikötőnek a világ legintelligensebb kikötőjévé válni.

Az Autodesk fő szoftverpartnerként kulcsszerepet játszott a RAMLAB innovatív hibrid gyártási megközelítésének fejlesztésében, amely kombinálja az additív és szubtraktív gyártási eljárásokat. Ezzel a módszerrel a RAMLAB gyorsabb gyártási lehetőségeket alakíthat ki: a nagy fém hajóalkatrészek 3D nyomtatása, majd a darabok hagyományos CNC-marási és csiszolási módszerekkel való készre munkálása napok alatt megtörténhet, így a pontosság és a teljesítmény feláldozása nélkül takaríthatnak meg időt és pénzt.

„A Rotterdam kikötőjében működő RAMLAB kezdeményezése kiváló példája annak, hogyan változtat meg az ipari additív gyártás egy teljes iparágat – magyarázza Steve Hobbs, az Autodesk CAM és hibrid gyártással foglalkozó részlegének alelnöke. – A cserealkatrészek igény szerinti, hibrid gyártásának képessége nagy szerepet fog játszani abban, hogy csökkenteni lehessen mindazt a kárba ment időt és költségeket, amelyek a hajóalkatrészek sérülése miatt keletkeznek jelenleg az egész tengerészeti ágazatban. Óriási örömünkre szolgál, hogy a tengerészet néhány kulcsszereplőjével dolgozhatunk együtt azon, hogy a dolgok megalkotásának jövőjét ezzel a kézzelfogható példával valóra váltsuk.”

„A RAMLAB-nál végzett munkától a csoport azt reméli, hogy felgyorsítja a hibrid gyártás több iparágra kiterjedő bevezetését, amellyel igény szerint nagyméretű alkatrészek készíthetők – mondja Vincent Wegener, a RAMLAB ügyvezető igazgatója. – Célunk, hogy a rotterdami kikötőt ne csak Európa egyik fontos átjárójává tegyük, hanem az új gyártási módszerek fejlesztésében is vezető szerepet töltsön be. Az Autodesk kulcsfontosságú partner számunkra, mivel komoly szakértelemmel rendelkezik arról, hogyan oldhatjuk meg a tervezést és gyártást mind a legújabb additív gyártási technikák, mind a hagyományosabb CNC- és megmunkálási módszerek alkalmazásával.”

A RAMLAB-nál végzett helyszíni munkákon túl az Autodesk azzal is támogatást nyújtott a RAMLAB-nak, hogy hozzáférést biztosított számára a Birminghamben működő Advanced Manufacturing Facility (AMF) létesítményhez, így a csapat tagjai új tervezési és gyártási koncepciókkal ismerkedhettek meg. A két szervezet többek között a következő tevékenységeket végzi közösen:

  • Tanulmányozzák az alkatrészek terveit, és megvizsgálják, hogy milyen tervezési jellemzőket tesz lehetővé az additív gyártás.
  • Előkészítik az alkatrészeket a gyártáshoz, és a leglényegesebb szempontok megfontolásával előformákat készítenek.
  • A nagyobb méretek okozta torzulások és feszültségek, a geometriai hűség és a hőfelügyelet figyelembe vételével felépítik ezeket az alkatrészeket.
  • Utófeldolgozási technikák alkalmazásával megismételhető és megbízható módon alakítják ki az alkatrészek végleges formáját.

Az alkotás jövőjével kapcsolatos korlátok felszámolását célzó Autodesk technológiai központok globális hálózatában működő Birmingham AMF részéről Kevin Hamilton a projekt műszaki kapcsolattartója. Kevin szerint az együttműködés a RAMLAB-bal ugrásszerű előrelépést jelent a hibrid gyártás terén:

„Az additív gyártást valóban ipari léptékűvé tettük. Mostanáig sok 3D nyomtatás a kis alkatrészekre korlátozódott. De a technológia – mind a szoftveres, mind a hardveres – most már készen áll a nagyobb dolgokra is, és mi megragadjuk a lehetőséget, hogy megmutassuk a világnak, mi minden válik lehetővé.”

Forrás: Autodesk blog

Amennyiben szeretné bővíteni szakmai ismereteit, kihasználni az autodeskforum.hu nyújtotta előnyöket, szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokhoz, vagy csupán hatékonyabban szeretne dolgozni, elég egyetlen lépés.

Regisztráljon, és legyen tagja az Autodesk Fórum közösségnek!