Facebook
_Featured-Img-Cikk-680x380

A virtuális kivitelezés szerepe a BIM-ben

Egy virtuális kivitelezési mérnök valódi élete az USA-ban

A kivitelezési vállalatok között a Sundt (USA) minden terepen komoly jelenléttel rendelkezik, kezdve a bányászati és ipari projektektől egészen a kereskedelmi, kormányzati és egészségügyi projektekig. Mivel a vállalat ilyen széles tevékenységi körben dolgozik, és nem hagyhatják figyelmen kívül, hogy milyen hatásai lehetnek például egy nagyobb hídépítési projektnek, a Sundt hamar felismerte, hogy a virtuális kivitelezés elengedhetetlen a termelékenység növelése és a kockázatok csökkentése szempontjából.

És itt jön a képbe Eric Cylwik, aki virtuális kivitelezési mérnökként a Sundt közlekedési csapatát erősíti. Cylwik az arizonai állami egyetemen végzett, és az épületinformáció-modellezés (BIM) varázslója. „A diplomámat tervtanulmányokból és azon belül kiemelten digitális látványtervezésből szereztem – meséli Eric. – A szak lényege az volt, hogy a diákok megismerkedjenek a tervezéssel, majd egy digitális 3D grafikai kurzus keretében megtanulják a tervkoncepciók látványterveinek elkészítését.”

A befejezett Sellwood-híd projekt képe. A kép a Sundt tulajdona.

A befejezett Sellwood-híd projekt képe. A kép a Sundt tulajdona.

Eric már fiatal korától érdeklődött a 3D modellezés iránt, azonban ekkor még nem az építészet iránt érdeklődött: a videojátékok érdekelték. „Ellátogattam az iparág egyik rendezvényére, ahol az animátorok és a grafikusok arról beszéltek, hogy a valóságban mennyi időt töltenek a játékok készítésével, és ekkor ráeszméltem, hogy nem igazán szeretném ezt csinálni – vallja be. – Ezzel egy időben kezdett el begyűrűzni az arizonai kivitelezési piacra a minősítésalapú kiválasztás, a Sundt pedig felvett, hogy 3D látványterveket készítsek egy projektajánlathoz.” Így mindkét területről a legjobbat kínálták.

Eric itt a Sundtnál betöltött szerepéről beszél, és hogy a virtuális kivitelezés hogyan alakítja át a kivitelezési szektort.

A munkád mekkora részét végzed a terepen?

Az időm mintegy 20%-át töltöm terepen. Nagyon szerencsés vagyok, mert a munkám során üzletfejlesztési, kivitelezés előtti és kivitelezéstámogatási feladatokat is ellátok. Az üzletfejlesztési munkák általában a Sundt arizonai irodájában kezdődnek, Tempe városában. Később, a bemutatók előtti hetekben az értékesítési csapatnak segítek összehozni a grafikákat, és bemutatni, hogy a Sundt hogyan alkalmazza a technológiákat. A kivitelezés előtti feladatokat végző csapattal a modellalapú mennyiségszámítás előnyeit aknázzuk ki. Ezt mind a Sundt egyik irodájában végezzük. Bár az operatív modellezés az irodában történik, nagyon fontos a modellek tartalmát érintő kommunikáció a csapat tagjaival. A cél az, hogy elkészítsük a teljes projekt mértanilag pontos 3D modelljét még azelőtt, hogy a Sundt bármilyen valós munkálatot megkezdene.

Melyik a munkád legnehezebb része?

A technológiaközpontú átállás előmozdítása a Sundton belül. A Sundtnál az iparág legjobb kivitelezői dolgoznak, azonban nem az az életcéljuk, hogy mindennap egy új szoftver használatát tanulják meg. Némelyek belevetik magukat a technológiába, és minden csepp értéket kisajtolnak belőle, míg mások minden lehetséges alkalmat megragadnak, hogy küzdjenek ellene. A Sundt arra törekszik, hogy az egyes projektcsapatok konzisztens kivitelezési környezetben dolgozzanak, és így az új technológiák bevezetésekor időbe telik, amíg mindenki számára nyilvánvalóvá válnak az előnyök. Kifejezett tehetséget kíván, ha valaki segíteni szeretne a projektcsapatoknak megérteni a technológiákat, hogy sikeresen használhassák azokat, és kiaknázhassák a bennük rejlő értékeket.

Mi az, ami egyszerűbbé teszi a munkádat mostanában?

A Federal Highway Administration, a szövetségi autópálya-felügyelet Every Day Counts (Minden nap számít), vagy röviden EDC kezdeményezése nagyon nagy segítséget jelent a vállalkozók számára. Az EDC második fordulójában a 3D modellezés áll a középpontban. A kidolgozott képzési anyagok és szabványok, a koordinált szakmai fórumok, webes előadások és helyi konferenciák bemutatják a 3D modellezés előnyeit a közlekedési projektekben. Ezeknek az erőfeszítéseknek hála, a technológia széles és intenzív elfogadtatásra talált az állami közlekedési hatóságok körében. Ahogy a hatóságok felkarolták a technológiát, a tervezési tanácsadóiknak és kivitelezési vállalkozóiknak fel kellett térképezniük, hogyan segítheti a 3D modellezés a munkafolyamataikat.

A befejezett Sellwood-híd projekt alulnézetből. A kép a Sundt tulajdona.

A befejezett Sellwood-híd projekt alulnézetből. A kép a Sundt tulajdona.

Tudnál egy példát mondani arra, hogy a Sundt hogyan használja a látványterveket a projektek tervezése és a tervek a nyilvánosságnak történő bemutatása során?

A portlandi (Oregon) Sellwood-híd projekt kitűnő példa. A Sellwood projekt során az AutoCAD Civil 3D, 3ds Max, Revit és Navisworks Simulate Autodesk-szoftvereket használtuk. Az út, a híd és a helyszín fejlesztéseinek modellezése a Civil 3D használatával történt, így a Sundt megfelelően tudta leképezni a tervezői szándékot egy tervezésorientált környezetben. Ennek köszönhetően a modell mértanilag pontos, és a földrajzilag megfelelő helyre került. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a nyilvánosság a megfelelő képet kapja a projektről.

Miután a koncepciójavaslatot elkészítette a Civil 3D-ben, a Sundt egy alvállalkozó segítségével elkészíttette a híd teljes környékének lézerszkennelt 3D képét. A lézerszkennelt kép könnyen behivatkozható a modellkörnyezetbe, ahol a Sundt azt héjként használta a valós környezet modellezéséhez a 3ds Max és Revit szoftverekben. A helyszín (fák, általános topológia) modellezése a 3ds Max, a híd meglévő szerkezetének modellezése pedig a Revit használatával történt.

Miután a meglévő hídak és a koncepció modellje is elkészült, mindkettőt importálták a Navisworks környezetbe. A Navisworksben a Sundt hozzárendelte a modell komponenseit a projekt Primavera P6 konszignációjának elemeihez. A modellezési folyamat során a fejlett tervezési képességek és a filmminőségű látványtervezés együttes használatával készült egy animáció is a valós adatok alapján. Ha bármely más módon jelenítettük volna meg a végső építményt, az olyan hiányosságokhoz és bizonytalanságokhoz vezetett volna, amelyek háttérbe szorították volna a csapat üzenetét.

Mi a véleményed, milyen hatással vannak a hordozható technológiák és a mobil eszközök a munkádra?

A mobil technológiák segítségével a felhasználók jól használható BIM-információkat kérhetnek le – olyan információkat, amelyek segítenek az abban a pillanatban aktuális döntések meghozatalában. Mondjuk például a csőépítő csapatnak el kell döntenie, hogy fél méterrel a végpont előtt befejezzék-e a munkát, mert az éppen rendelkezésre álló alkatrészek csak erre elegendőek, viszont így időben végezhetnek, vagy várjanak az új alkatrészek megérkeztére, és akkor késni fognak. Az új technológiákkal most egyetlen mobilalkalmazásban áttekinthetik, hogy a csőépítési munkák leállítása milyen hatással lenne a területre, dokumentálhatják a változásokat, és tájékoztathatják a csapat többi tagját. Az ilyen döntéseket korábban különösebb vizsgálat nélkül hozták meg, és természetesen dokumentáció nélkül. Ez az új típusú munkafolyamat alapjaiban változtatja meg az iparági eljárásokat a nagy volumenű kivitelezési projektek során fellépő valós helyzetekben, és segíti a tökéletes környezet költség- és időkereteken belüli megépítését.

Forrás: Autodesk blog

Amennyiben szeretné bővíteni szakmai ismereteit, kihasználni az autodeskforum.hu nyújtotta előnyöket, szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokhoz, vagy csupán hatékonyabban szeretne dolgozni, elég egyetlen lépés.

Regisztráljon, és legyen tagja az Autodesk Fórum közösségnek!