Facebook
_Featured-Img-Cikk-680x380

Forradalom négy keréken

Hogyan gondolja újra a BAC az autók személyre szabását

A BAC Mono egy észbontó szuperautó, egy mechanikus gepárd, amely a közutakon is megállja a helyét. Lélegzetelállító. Valóságtól elrugaszkodott. Tegye próbára a versenypályán, vagy száguldjon vele kedvenc országútján! Ön egyedül a saját szuperautójában – utasokra ne is gondoljon!

A kép a BAC tulajdona.

A kép a BAC tulajdona.

A Briggs Automotive Company (BAC) gyártja ezt a rendkívül egyedi együléses szuperautót, az autótervezés egyik etalonját. Az autó és a vállalat két testvér, Ian és Neill Briggs közös agyszüleménye, akik életre szóló szenvedéllyel foglalkoznak az autókkal, legyen szó vezetésről, versenyzésről vagy akár gyártásról. Az autóiparban szerzett három évtizedes mérnöki és tervezői tapasztalatukkal a Briggs testvérek egy kompromisszummentes autót akartak alkotni. Ezért alapították meg 2009-ben a BAC vállalatot az angliai kikötővárosában, Liverpoolban.

A 2011-ben bemutatott Mono modelljüket teljes mértékben közúti közlekedésre alkalmassá tették, és szépen lassan az autórajongók kedvencévé vált. Viszont 2015-ben már gyorsan kezdett terjedni a hír erről az együléses járműről. Ez pedig nem csupán annak köszönhető, hogy az acél alvázas, a DTM világából merített szénszál kompozit konstrukciót egy hatsebességes Hewland hajtásláncon keresztül 305 lóerős Mountune motor hajtja (a 280 lóerős Cosworth-hoz képest ez némi előrelépés). És nem is annak, hogy 2,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-s sebességre.

Egy szupersztárhoz illő szuperautó: Deadmau5 egyedi Mono autója. A kép a BAC tulajdona.

Egy szupersztárhoz illő szuperautó: Deadmau5 egyedi Mono autója. A kép a BAC tulajdona.

A továbbfejlesztett 2016-os BAC Monóról szóló híresztelések futótűzként terjedtek a 2015-ös Goodwood Festival of Speed után. A nem hivatalos futamokon a Mono, Oliver Webb-bel a kormány mögött, 47,9 másodperc alatt teljesítette az 1,16 mérföldes emelkedőt – ezzel megdöntötte a hivatalos, 51,33 másodperces rekordot. Mivel a Mono ekkor még csak gyártás előtti prototípus volt, hivatalosan nem versenyezhetett. A jövőben azonban már készen fog állni egy hivatalos megmérettetésre.

A dizájn és mérnöki tervezés, a teljesítmény, valamint a felhőtlen vezetői élményt veszélyeztető döntések következetes elutasításának rendkívüli kombinációját sikerült létrehozni, amelynek eredményeként a BAC a Mono megvásárlásával egyidejűleg a színfalak mögötti tervezői munkában való részvétel semmi máshoz nem hasonlítható lehetőségét is megkapta. A BAC Mono vásárlóinak a lehetőségük van, hogy együtt dolgozzanak a tervezőcsapattal, és beleszólhassanak az autójuk külsejét és a vezetési élményt befolyásoló döntésekbe – a kezdetektől az autó elkészültéig.

Egy kezdeti bemutató megtekintése után az ügyfelet rabul ejti a BAC egyedi hangulata. „Tudtukra adjuk, hogy itt nincsenek kompromisszumok, tehát nyitottak vagyunk, az ötletek szabadon jöhetnek – mondja Neill Briggs. – Megkérdezzük őket, hogy van-e valami inspiráló ötletük, amit felhasználhatnánk. Ez sokat jelent. Az ügyfél nézőpontjából fontos, hogy sokan jelentős mértékben kivehetik a részüket a tervezésből. Tehát mondhatják nekünk, hogy mi lenne, ha így meg úgy csinálnánk? Akár különböző újságokból kivágott részleteket is hozhatnak, ha valami tetszik nekik.”

A Mono pilótafülkéjének felülnézete. A kép a BAC tulajdona.

A Mono pilótafülkéjének felülnézete. A kép a BAC tulajdona.

Sejthető, hogy a BAC ügyfelei főleg a gazdagabb körökből kerülnek ki (a Mono ára 200 000 dollártól indul), és vásárlóknak általában már van egy-két szuperautójuk, például Ferrarik, Lamborghinik stb. Sokszor közvetlen kapcsolatban állnak egy helyi kereskedővel, arra azonban általában nincs lehetőségük, hogy a vállalat tulajdonosával találkozzanak vagy a tervező csapattal együtt dolgozzanak, hogy közösen megalkothassák álmaik szuperautóját.

„Először 2D-ben tervezünk, aztán 3D-s képeket készítünk az autóról – magyarázza Briggs a BAC és az ügyfelek közötti együttműködést. – Amikor különböző szögekből mutatsz bizonyos pillanatfelvételeket, kezdesz ráérezni. És akkor mindig eljön az a pillanat, amikor valaki mondja: nem tudnád azt a részt egy kicsit magasabbra tenni? Nem egészen látom azt a részt. Szóval készítünk egy jó kis animációt, és onnantól kezdve az egész csak már a klasszikus ismétlődő folyamat.”

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az ügyfeleket legkésőbb a második változatnál elkapja az izgalom. A BAC tervezőcsapata a színösszeállításhoz felhelyezi az autó felületére a maszkolást a festési útmutatónak megfelelően, hogy az elhelyezés és a megvalósítás tökéletesen megfeleljen az ügyfél elvárásainak. Az autót lefújják, lefestik, lelakozzák és polírozzák, mielőtt elküldik a kijelölt üzembe végszerelésre. Amint elkészült, az autót átadják az ügyfélnek.

A Mono végszerelése a BAC főhadiszállásán. A kép a BAC tulajdona.

A Mono végszerelése a BAC főhadiszállásán. A kép a BAC tulajdona.

Az ügyfél azonban nem csak egy autóval lesz gazdagabb. „Mindezt fotókon örökítjük meg, ezekből egy teljes könyvet állítunk össze, amelyet az ügyfél a végén megkap – mondja Briggs. – Ez egy személyre szabott könyv, a kocsi megalkotásának története.”

A könyv címoldalán láthatjuk a kész autó képét és sorszámát, majd a könyv bemutatja a pedálsor tervezését, a motor szerelését, az egész alvázat és a kábeleket. Végigvezet a személyre szabás folyamatán, beleértve a maszkolást, a festést és a végszerelést, végül fantasztikus bemutatótermi fotókkal zárul.

A kép a BAC tulajdona

A kép a BAC tulajdona

A BAC teljes „személyre szabási portfóliójába” beletartoznak az autó kiegészítői is, például az egyedi sisaktervek, a versenyruhák, valamint az öntött kormányok és ülések. De, ami első látásra túlzott körülményeskedésnek tűnik, nem csupán az esztétikai élményt szolgálja.

„Valójában a biztonság miatt van – mondja Briggs. – Tehát a méretre szabott ülés biztonságosabb környezetet jelent, és a testre szabott sisak is nagyobb biztonságot szolgálja. Ha a sisakot úgy tervezzük, hogy még jobban illeszkedjen a fejre, akkor egy ütközés esetén nem lesznek nagyobb terhelésű helyek. Tulajdonképpen az ilyen helyek okozzák a sérüléseket, csonttörést és hasonlókat. Ha az erőt eloszlatjuk a sisak teljes felületén, az nyilván sokkal jobb. Ha gondoskodunk arról, hogy a vezető a lehető legjobban kézben tarthassa a kormányt, akkor jobb eséllyel tudja magánál tartani az irányítást, ha valami rosszra fordul. De a vezetői élmény szintén javul.”

Miközben egyre növekszik a kereslet a BAC Mono iránt, az autó gyártásának felgyorsítása havi egyről havi kettőre vagy többre sok tényezőtől függ, nem utolsósorban az olyan területek közötti kiegyensúlyozott kommunikációtól és együttműködéstől, amelyek a leginkább hatással vannak rá: pénzügy, emberek és folyamatok és IT infrastruktúra. Ide tartoznak a beszállítói lánc növeléséhez szükséges alapvető ismeretek is. „Az Autodesk PLM 360 ebben fog segíteni nekünk – mondja Briggs. – Ez azt jelenti, hogy több autót fogunk tudni előállítani, sokkal rövidebb idő alatt. Például 12 kocsiról eljutottunk 24 kocsiig, és majd eljutunk 24 kocsiról 50 kocsiig.”

A kép a BAC tulajdona

A kép a BAC tulajdona

Miközben a megrendelések száma egyenletesen emelkedik, a gyártás fellendítését úgy kell megoldani, hogy az ügyfélélmény semmiképpen ne csorbuljon. Egy BAC Mono vásárlása emiatt az egyedi élmény miatt annyira vonzó gondolat – még akkor is, ha ez látszólag lehetetlen körülmények között történik. „Vásárlóink az anyagiakat tekintve milliomosok, viszont egyáltalán nem időmilliomosok – mondja Briggs egy kis kétkedéssel a hangjában, miközben egy olyan londoni ügyfélről mesél, aki nem tudott időt szakítani arra, hogy Liverpoolba jöjjön. „A Dorchesterben lakott, mi pedig elküldtük neki az alvázat és a csapatunkat – de a lakosztályában dolgoztunk. Annyira különleges élmény volt! Ilyet az autóiparban rajtunk kívül senki nem csinál.”

Forrás: Autodesk blog

550x250-pdm

Amennyiben szeretné bővíteni szakmai ismereteit, kihasználni az autodeskforum.hu nyújtotta előnyöket, szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokhoz, vagy csupán hatékonyabban szeretne dolgozni, elég egyetlen lépés.

Regisztráljon, és legyen tagja az Autodesk Fórum közösségnek!

 

;