Facebook
_Featured-Img-Cikk-680x380

Végeselemes szimuláció Fusion 360-ban

Szimuláció, mely a Nastran Solver megoldómotorra épül

A Fusion 360 képességeit bemutató cikksorozatunk második részében, a szoftverben megvalósítható végeselemes szimulációs feladatokról lesz szó. Ha Ön még nem hallott a Fusion-ről, a cikksorozat első része ITT érhető el.

A szimulációs képességek az a terület, ahol a legnagyobb a tudásbeli különbség az alapverzió (Fusion 360) és a nagyobb verzió (Fusion 360 Ultimate) között. A Fusion-ben dolgozó végeselemes szimulációs megoldó nem új keletű dolog, a szoftver a már bizonyított, NASA által kifejlesztett Nastran megoldót futtatja a számításokhoz.

Az alapverzióban minden felhasználó számára elérhetőek az alapvető szimulációs képességek.

Melyek is ezek?

A lineáris statikai vizsgálat (Static Stress) abban segíti a tervezőt, hogy konstans terhelések és lineáris anyagmodell alkalmazása mellett tesztelhesse a terméket. Ez a vizsgálat tipikusan fémből készült alkatrészek, gépelemek vizsgálatára való.

A hőtani (Thermal) és hőfeszültség (Thermal Stress) vizsgálatok segítenek a megfelelő hővezetés vizsgálatában és a kialakuló hőfeszültség csökkentésében, hasonlóan a sajátfrekvencia vizsgálat (Modal Frequencies), amely segít a rezonancia frekvencián történő gerjesztés hatására kialakuló modális alakok meghatározásában.

A fenti vizsgálatok mindegyike felhőben is futtatható, akár több feladat is párhuzamosan, miközben tovább folytatható a tervezői munka.

1

Ha ennél többre van szükség, akkor érdemes váltani a Fusion 360 Ultimate verzióra. A rugalmas előfizetési modellnek köszönhetően az Ultimate verzió nyújtotta plusz tudás rövidebb időre (akár 1 hónapra) is igénybe vehető (az éves díj töredékéért), így a szoftver tudása jól igazítható projektmunkákhoz.

Az Ultimate verzióban a szimulációs környezetben elérhető vizsgálatok száma megduplázódik. Elérhetővé válik a kihajlás vizsgálat, amely tipikusan lemezalkatrészek terhelésekor jelentkező kihajlás esetén fontos.

A lineáris vizsgálatok mellett már nemlineáris anyagmodellek is elérhetővé válnak. Ez által hőre lágyuló műanyagok vagy gumialkatrészek terhelés alatti viselkedése, valamint fém alkatrészek esetén szélesebb alakváltozási spektrum is tanulmányozható.

Az eset-szimulációk során olyan szerkezetek vizsgálatát tudjuk elvégezni, ahol az alkatrészek közti kapcsolatok vagy a terhelési helyzetek időben változnak (tipikusan kötőelemeket tartalmazó összeállítások esetén).

Elérhető a manapság egyre nagyobb teret nyerő súlycsökkentésre és alak optimalizálásra használt algoritmus (Shape Optimization), amely a nevéhez hasonlóan az alkatrészhez felhasznált alapanyag mennyisége optimálható az alkatrészre ható mechanikai terhelések figyelembevételével.

Végezetül én idesorolnám a renderelést is, mint szimulációt (ha nem is a végeselemes fajtából), hiszen a renderelés is a valóságnak egy fajta szimulált leképezése. A render modulban is, hasonlóan a szimulációs környezethez, lehetőség van a lokális számítás miatt felhőben is számítani. A részletekbe most nem megyek bele, viszont az alábbi képek elég jól megmutatják, mit lehet kihozni a Fusion-ből, ha renderelésről van szó:

2 3 4

Ha bővebben is érdekli az Autodesk Fusion 360, látogasson el Facebook oldalunkra, illetve október 18.-án és 19.-én az Automotive kiállításra a Hungexpora-ra a VARINEX Zrt által szervezett Fusion 360 előadások valamelyikére! Sőt, minden látogatót megajándékozunk egy 1 napos Fusion oktatással.

Tolmács Zoltán
CAD rendszermérnök
VARINEX Zrt.

Amennyiben szeretné bővíteni szakmai ismereteit, kihasználni az autodeskforum.hu nyújtotta előnyöket, szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokhoz, vagy csupán hatékonyabban szeretne dolgozni, elég egyetlen lépés.

Regisztráljon, és legyen tagja az Autodesk Fórum közösségnek!