Facebook
_Featured-Img-Cikk-680x380

A világ legnagyobb repülőtere

BIM technológia Isztambul új repülőterének felépítéséhez

Egy olyan nagyszabású infrastrukturális projekt, mint amilyen egy új repülőtéri terminál megépítése, mindig óriási feladat. De mi a helyzet, ha a világ legnagyobb repülőterét kell a semmiből megépíteni? Ez már egy teljesen új szint – a török İGA vállalat pedig éppen ezen dolgozik az épületinformáció-modellezés (BIM) segítségével.

A kép az IGA tulajdona.

A kép az IGA tulajdona.

Érkezés időben a kivitelezéshez

Az Isztambul városközpontjától 35 km-re északra található Istanbul New Airport egy merész projekt, amely 76,5 millió négyzetmétert vesz igénybe. A kivitelezés négy fázisban történik. Az IGA az első lépést 2018-ban tervezi befejezni egy terminállal, három kifutópályával, egy lenyűgöző légi irányítótoronnyal, amelyet a Ferrariról elhíresült Pininfarina és az AECOM terveztek, valamint évi 90 millió fős utaskapacitással. Ha teljesen elkészült, a repülőtér akár évi 200 millió utazót is kiszolgálhat majd hat kifutópályájával, amelyek 3500 fel- és leszállást lesznek képesek lebonyolítani, és amelyekről több mint 350 célállomásra lehet majd eljutni.

„Az nagyon szoros ütemezés miatt létfontosságú, hogy az érték- és időgazdálkodás terén előre meghatározott stratégiai és működési célok teljesülésének folyamatát nyomon tudjuk követni” – mondja Yusuf Akçayoğlu, az İGA Airports Construction vezérigazgatója. Mivel a repülési szektor manapság rohamosan növekszik, kritikus fontosságú számunkra, hogy hatékonyak legyünk a kiemelkedő szabványok fejlesztésének terén, mind a saját mércénkhez, mind a világ más projektjeihez képest. Nemcsak egy repülőteret építünk, hanem értéket is teremtünk az emberek számára. Ennek a megaprojektnek pedig létfontosságú eszköze a BIM.”

A kép az IGA tulajdona.

A kép az IGA tulajdona.

Felszállás a BIM-mel

Ennek az új, 21. századi repülőtérnek a megépítése olyan nagyratörő cél, amelyhez megfelelő eszközök kellenek. Az IGA csapata a projekt teljes életciklusa alatt a BIM-et használja, kezdve a tervezéstől, gyártástól és építkezéstől az üzemeltetésig és karbantartásig. Csak a BIM segítségével tudják úgy csökkenteni a költségeket és javítani az együttműködést, ahogy az egy ilyen masszív vállalkozáshoz szükséges.

A helyszínen nap mint nap 30 000 ember dolgozik, így kulcsfontosságú a nagy léptékű kommunikáció. A fő modell megtekintésével minden érintett tisztában lehet azzal, mik a többiek fenntartásai, a tervek ütköző, pontatlan vagy hiányzó elemei, illetve a koordináció és a telepítés kritikus zónái.

„Az ütközésvizsgálat fontos része a minőség-ellenőrzési folyamatnak” – mondja Dr. Ozan Koseoglu, az IGA BIM-ért felelős igazgatója. „Ütközésjelentéseket állítunk össze az érintett felek számára a BIM használatával, és minden szakág tervezőcsapatait bevonjuk a megoldásba, ezzel biztosítva, hogy a modell teljesen koordinált és ütközésmentes legyen. Eddig több mint 320 500 ütközést oldottunk meg eddig, így rengeteg időt, pénzt és helyszíni átalakítást takarítottunk meg. A BIM használatával meg tudjuk előzni a váratlan panaszokat, a határidők eltolódását és a költségkeretek túllépését is.”

A kép az IGA tulajdona.

A kép az IGA tulajdona.

Kifutópálya 3D-ből 7D-be

Az IGA BIM-csapata gondoskodik arról, hogy az információk minden dimenziója elérhető legyen a különböző érdekelt felek számára és különböző célokra. A 3D modellen valamennyi résztvevő áttekintheti a szükséges módosításokat és telepítési információkat, míg a 4D modellt főleg az ügyvezető igazgatók használják, hogy a projekt aktuális állapota összevessék a tervekkel.

„Az IGA a világ egyik legnagyobb 4D modelljét hozta létre” – mondja Koseoglu. „Több mint 30 000 tevékenységet integráltunk a modellbe, hogy mindennap és minden hónapban követhessük a folyamatokat, és dinamikusan irányíthassuk az egész projektet.”

A modellből az 5D információk kivonásával előre feltérképezhető, hogy az építési ütemtervek alakulás milyen hatással van a költségekre. A 6D modell létrehozása a fenntarthatósági célokat szolgálja. Végül a csapat megépít egy 7D modellt is, amely az építkezés utáni életciklus során segíti a reptéri létesítmények üzemeltetését.

A kép az IGA tulajdona.

A kép az IGA tulajdona.

Kommunikáció a felhőben

Egy ilyen nagy méretű terepen az ütemtervek betartásához, és ahhoz, hogy a számtalan projektvezető és munkás súrlódásmentesen együtt tudjon dolgozni, létfontosságú, hogy az adatok és információk bárhol, bármikor könnyen hozzáférhetők legyenek.

A helyszíni mérnökök és vezetők több mint 150 táblagépet használnak rendszeresen, hogy az egész csappattal meg tudják osztani a 3D modellt, a szerelési rajzokat és a minőségbiztosítási és minőség-ellenőrzési listákat. A minőségbiztosítási és minőség-ellenőrzési listákat az összes különböző szakágra alkalmazzák, beleértve a magasépítést, az infrastruktúrát, a különleges repülőtéri rendszereket és az épületgépészetet, valamint az informatikát.

Az IGA által célként kitűzött hatékony együttműködés csak akkor tud megvalósulni, ha minden információ elérhető a felhőben végig a tervezési és a kivitelezési fázisok folyamán.

„A felhőbeli BIM használata óriási hatással volt a projekt hatékonyságára” – mondja Koseoglu. „A helyszíni csapatnak egy teljes mértékig helyes modell van a kezében, már az építkezés kezdete előtt. Nagyon fontos felismerni, hogy a BIM-mel elért sikereink kulcsa nemcsak a megoldás technológiai előnyeiben rejlik, hanem abban is, hogy hogyan tudjuk összehozni az embereket egy virtuális együttműködési környezetben.”

Forrás: Autodesk

Amennyiben szeretné bővíteni szakmai ismereteit, kihasználni az autodeskforum.hu nyújtotta előnyöket, szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokhoz, vagy csupán hatékonyabban szeretne dolgozni, elég egyetlen lépés.

Regisztráljon, és legyen tagja az Autodesk Fórum közösségnek!